Historie

Lees hier hoe de carriere van zowel Etienne als die van Robbie Bax verliep tot op heden.

1994-1996

Als pa een befaamd bakkenist in de zijspancross is en ma een fervent supporter, dan moeten de crossfietsjes van zoonlief snel verruild worden voor een minizijspan.

Althans dat was het geval bij Etienne Bax (geb. 09-08-1988) en Robbie Bax (geb. 18-10-1991) die al op zeer jonge leeftijd met Jack en Marthie Bax elke zondag naar de zijspancross trokken.

1994-1996
1997-1998

1997-1998

Jack kon het verzoek niet weerstaan en knutselde, wellicht in de hoop dat zijn pupillen ooit in zijn voetsporen zouden treden, een 50 cc minizijspan in elkaar.

Etienne aan het stuur en Robbie als bakkenist raakten snel op elkaar ingespeeld en met behulp van Jack werden hun de fijne kneepjes van het zijspanvak bijgebracht…

1999-2001

Een paar jaar later moest een maatje groter zijspan komen en Are Kaurit leverde een kant- en klaar bakje wat zo pasklaar aan een Honda CR85 kon worden geschroefd. Etienne en Robbie waren nog maar 13 en 11 jaar jong maar vonden toch het moment gekomen om met deze machine wedstrijden te gaan rijden. Helaas bestond er toen nog geen jeugd zijspanklasse maar de MON bood uitkomst door hen in de jeugd quad klasse te laten starten.

Op de laatste foto van de compilatie is overigens de eerste bus/camper te zien waarmee naar de cross werd gegaan en waarop v.l.n.r. Ben v.d. Bogaart, Larris Hendrikxs, Robbie en Etienne te zien zijn.

1999-2001
2002-2003

2002-2003

Etienne groeide als kool en op vijftienjarige leeftijd werd Etienne te groot voor het kleine werk en Robbie te klein voor het grote werk. Dat wil zeggen, Etienne kon nog maar amper zijn benen kwijt op het jeugdzijspan maar Robbie was nog veel te klein voor een echte combinatie.

De broertjes stonden voor een moeilijk dilemma, wachten totdat Robbie groot genoeg was, of moest Etienne doorgaan met een andere bakkenist……. uiteindelijk moest er een keuze gemaakt worden en werd Ben van den Bogaart aangetrokken om plaats te nemen in de bak naast Etienne. Samen hebben zij het seizoen 2002 en 2003 gereden.

Dat deden ze met wisselend succes. Ben moest nog veel leren en Etienne had de overtuiging dat hij tot meer in staat was en na twee jaren werd hun samenwerking beëindigd en gingen ze als vrienden uit elkaar.

2004

Vanaf 2004 werd Haske Hurkmans de nieuwe bakkenist. Haske was de zoon van Eric Hurkmans, eveneens een vermaard bakkenist met enkele nationale titels en grote resultaten in het WK achter zijn naam. Op een VMC-Honda reden Bax-Hurkmans een compleet seizoen bij de MON nationalen zijspan en in hun eerste jaar werden ze al direct Nederlands kampioen zijspancross nationalen !

2004
2005

2005

Vanzelfsprekend kwam na hun nationale titel in 2005 de overstap naar de inters. Aan het begin van het seizoen wordt er in een aantal wedstrijden bepaald wie er zich kunnen kwalificeren voor de vaderlandse afvaardiging naar de IMBA wedstrijden. Tot ieders verrassing konden Etienne en Haske zich daarvoor als debutanten plaatsen en konden ze de nodige ervaring gaan opdoen op buitenlandse banen.

2006

Voorzien van een splinternieuwe VMC-Zabel werd de lat in 2006 alweer behoorlijk hoger gelegd, een plaats in de top drie bij het Europees kampioenschap zijspancross van de IMBA moest mogelijk zijn. Met nog één wedstrijd in het vooruitzicht hadden Etienne en Haske een redelijke kans op een tweede plaats in het eindklassement.

Om daar definitief zeker van te zijn moesten ze nog de laatste wedstrijd in Heeswijk-Dinther rijden. Uitgerekend in de finalewedstrijd ging bijna alles mis en kon Etienne het succes van zijn vader in 1993 niet herhalen.

Het werd uiteindelijk een vierde plaats in de eindstand om het Europees kampioenschap zijspancross IMBA. Bijzonder jammer, maar de blikken waren reeds op het seizoen 2007 gericht.

2006
2007

2007

Marc van Deutekom werd de nieuwe bakkenist. Ook Marc is een nazaat van een zeer vermaard bakkenist, zijn vader Piet bracht het zelfs tot een 3e plaats in het WK 1986 samen met Ton van Heugten. Samen met Marc van Deutekom ging Etienne vanaf 2007 meespelen in de eredivisie, het Open Nederlands kampioenschap van de KNMV plus het wereldkampioenschap.

In hun eerste jaar bij de topcoureurs behaalden Etienne en Marc een keurige 4e plaats in het ONK en een 21e plaats in het WK. Ondertussen was Robbie Bax zich uitermate sterk aan het bekwamen als bakkenist bij Huub Spierings. In 2007 werden zij kampioen bij de nationalen MON en daarmee herhaalde Robbie het succes van zijn oudere broer.

2008

De samenwerking met Marc werd voortgezet en nu was alles gericht op een goede klassering in het WK. Dat deden ze met veel succes want in hun eerste volle Grand Prix seizoen behaalden ze een prachtige tiende plaats in het wereldkampioenschap.

Maar als afsluiting van het internationale seizoen wordt er nog een wedstrijd verreden om het Europees kampioenschap zijspancross voor landenteams. Etienne en Marc werden door de KNMV aangewezen om ons land samen met de broers Marcel en Daniël Willemsen te vertegenwoordigen. In het hol van de leeuw wisten zij de favoriet gewaande Belgen van zich af te houden en ons land de overwinning te schenken.

De eerste internationale titel voor Etienne en Marc was binnen.

België was het organiserende land voor de EK zijspancross voor landenteams en dus mochten zij twee teams afvaardigen om hieraan deel te nemen. Het Belgische A-team met Jan en Joris Hendrickx en Kristof Santermans was torenhoog favoriet, maar wat gebeurt er…. Peter Steegmans van het B-team wint de eerste manche op zijn sloffen. De andere Belgen woest want zij vonden dat Steegmans hun had moeten laten voorgaan. Onzin, en bovendien waren Jan en Joris Hendrickx door tegenslag toch niet van de partij. Zo kon het gebeuren dat België vierde werd en Robbie Bax hier samen met Andreas Clohse derde werd voor België.

2008
2009

2009

Na tweemaal een vierde plaats in het ONK kwamen ze door een reeks pechgevallen ook dit seizoen niet verder dan alweer een vierde plaats.

In het WK werd met een achtste plaats wel weer een stap vooruit gezet en in het EK voor landenteams mochten Etienne en Marc ons land wederom vertegenwoordigen maar dit keer moesten zij zich tevreden stelen met het zilver achter het ijzersterke team uit Letland.

2010

De definitieve doorbraak.

Ben van den Bogaart had zich in de schaduw van Etienne ondertussen weten op te werken als een zeer bekwaam bakkenist en reeds tijdens het seizoen van 2009 kwamen de eerste gesprekken over een terugkeer van Ben opgang. In de winter van 2009/2010 werd alles snel beklonken en met ingang van 2010 zouden Etienne Bax en Ben van den Bogaart opnieuw een duo gaan vormen.

In het begin was het even wennen maar gaandeweg het WK seizoen kwamen ze op stoom. In België stonden ze voor het eerst op het podium met een fraaie derde plaats in de totaaluitslag. Een week later deden ze het in Duitsland nog een keer dunnetjes over.

Een maand later trok team Bax naar Oost-Europa en toen bleken de podiumplaatsen geen toeval meer te zijn, in Letland kwamen ze in de tweede manche tot een tweede plaats. Evenredig aan hun topprestaties stegen ze ook in het tussenklassement voor het WK. Een plaats bij de eerste zes leek haalbaar. In het verre Rusland ging het opnieuw beter, met een 2e en 3e plaats stonden ze opnieuw op het podium en stegen ze weer een plaats in het tussenklassement.

De twee laatste wedstrijden, Denemarken en Duitsland gaf hun vleugels. In Denemarken boekten zij hun eerste manchezege in het WK en stonden ze met een tweede plaats in het dagklassement opnieuw op het podium. Een vierde plaats in het WK leek nagenoeg zeker.

Een week later werd de afsluiting van het WK een ware zegetocht voor Etienne en Ben. De hele wereldtop was aanwezig maar niemand had iets in te brengen tegen hen en met een 2e en 1e plaats boekten zij voor het eerst een dagoverwinning in het WK. En uiteraard was daarmee ook een vierde plaats in het WK van 2010 zeker gesteld.

Naast hun bijzondere prestatie in het WK werden Etienne Bax/Ben van den Bogaart ook Nederlands kampioen zijspancross bij de KNMV.

2010
2011

2011

Met een vierde plaats in het WK werd nu de focus gericht op een plaats in de absolute wereldtop, bij de eerste drie. In de openingswedstrijd in ons eigen Oss kregen ze helaas stukken in de tweede manche en raakten al direct op een behoorlijke achterstand. Het vervolg was ook zeer wisselvallig, veel pech en blessures. In België raakten ze direct na de start betrokken bij een valpartij maar werden de tweede manche keurig tweede. Ben raakte geblesseerd en Marc van Deutekom was stand-in in Duitsland maar na een zware crash tijdens de kwalificaties bleven ze dat weekend puntloos. Ook in Letland ging het volledig mis toen Ben door de hitte werd bevangen. In Estland boekten ze een prachtige manchezege en ook in Rusland stonden ze op het podium met een keurige tweede plaats in het dagklassement. Maar door teveel nulscores was het duo gezakt naar een tiende plaats in het WK. Het seizoen leek verloren maar Etienne en Ben gaven de moed nooit op. Dat gaf hun in de laatste twee wedstrijden vleugels, in Denemarken werden zij met een tweede en eerste plaats Grand Prix winnaar en een week later sloten ze in Duitsland het seizoen af met een vierde plaats en een manchezege. Dat leverde hun uiteindelijk toch nog een vijfde plaats in het WK van 2011 op.

Twee weken later werden ze in Harfsen voor de tweede keer Nederlands kampioen.

2012

Het contracteren van Kaspars Stupelis overtrof alle verwachtingen van team Bax. Vanaf de eerste wedstrijden in 2012 reden Bax/Stupelis van de ene overwinning naar de andere. In het ONK namen ze een dermate voorsprong dat de titelstrijd al bijna vroegtijdig was beslist. Internationaal en in het WK deden Bax/Stupelis zeker niet minder. Na vier wedstrijden om de wereldtitel stonden ze al ruimschoots aan de leiding met 37 punten voorsprong op het volgende duo. En gezien de overmacht waarmee Etienne en Kaspars reden lag het voor de hand dat die voorsprong alleen maar groter zou worden. De wereldtitel leek binnen handbereik. Maar in een mechanische sport zit pech in een klein hoekje en tijdens de Belgische Grand Prix vielen ze in de eerste manche buiten de punten.

Ondanks dat ze flink wat van hun puntenvoorsprong moesten inleveren bleven ze aan de leiding in het WK. De volgende GP leverde alweer een overwinning op. Daarna volgde de drieluik Estland, Rusland Letland. Helaas kwamen ze daar niet geheel ongeschonden uit de strijd en moesten ze de leiding afstaan aan Willemsen. De voorlaatste GP in Zwitserland verliep ook niet geheel naar wens en moesten ze zich tevreden stellen met twee tweede plaatsen. De finale in Duitsland waren Bax/Stupelis weer oppermachtig met twee manchezeges maar dat kon niet verhinderen dat Willemsen/Daiders de wereldtitel pakten met een minimaal verschil van slechts vijf punten.
Met het zilver in het WK, een derde nationale titel en de Europese titel voor landenteams mochten Etienne Bax/Kaspars Stupelis zeker niet ontevreden zijn. Maar als de wereldtitel zo dichtbij is en je uiteindelijk toch tevreden moet zijn met een tweede plaats, dan is dat toch een beetje een teleurstelling.

Reden voor Kaspars en Etienne om hun samenwerking met een jaar te verlengen en voor komend jaar de zaken nóg beter aan te pakken om deze keer wel de eerste plaats in het WK te pakken.

2012
2013

2013

De verwachtingen waren zeer hoog gespannen. De wereldtitel in 2012 op een haar na gemist moest 2013 het jaar van de waarheid worden. Of zou Robbie Bax zijn oudere broer een stapje voor zijn omdat die zich namelijk als bakkenist een plaats had weten te bemachtigen bij tienvoudig wereldkampioen Daniël Willemsen. Helaas leek voor Etienne al snel het doek te vallen toen hij op 16 maart betrokken raakte bij een zwaar trainingsongeval. Hij lag twee weken in het ziekenhuis waarvan tien dagen in zorgelijke toestand. Eenmaal thuis genas hij wonderbaarlijk snel. De eerste wedstrijd om het WK in Zwitserland moesten Etienne en Kaspars nog missen. Ook Robbie stond vroegtijdig met lege handen toen hij eveneens betrokken raakte bij een zware crash. Robbie bleef ongedeerd maar zijn stuurman Daniël Willemsen werd met ernstige verwondingen naar het ziekenhuis vervoerd. Op 1 mei, zes weken na zijn zware val reden Etienne en Kaspars in Duitsland weer hun eerste wedstrijd en werden na een uitputtende race tweede. Etienne en Kaspars stonden er weer! Drie weken later wonnen ze de WK wedstrijd in Oekraïne. Nog een week later wonnen ze in het Duitse Schwedt opnieuw de WK wedstrijd, nu zeer overtuigend door in beide manches als eerste te eindigen. En toen kwam op 9 juni dat dramatische weekend in het Tsjechische Kramolin. “Daar gaan we winnen”, riep Etienne optimistisch. Maar het liep fataal af voor Bax/Stupelis en Willemsen/Bax. Het eerste heroptreden van Willemsen/Bax na de crash in Zwitserland leek goed te verlopen. Totdat Willemsen over de kop vloog en Robbie Bax zwaar gewond raakte. Hulpverleners waren snel ter plaatse maar het duurde geruime tijd voordat Robbie met een ambulance werd afgevoerd. Elke ronde zag Etienne zijn onfortuinlijke broer langs de baan liggen. Daardoor verslapte zijn aandacht met gevolgd dat ook hij bij een crash betrokken raakte. Net als bij Willemsen even daarvoor, raakte ook bij Etienne de schouder uit de kom. Kaspars Stupelis volgde Robbie met zwaar rugletsel. Maar toch stonden ze een week later weer aan de start in de Nederlandse WK ronde. De eerste manche werden Etienne en Kaspars ondanks heel veel pijn nog eervol tweede, de tweede manche kregen ze pech. De wereldtitel leek verder weg dan ooit. De rest van het seizoen stond bol van spanning vanwege prestigeduels tussen Bax/Stupelis en Adriaenssen/van den Boogaart die uiteindelijk de wereldtitel behaalden.

Een bizar jaar om snel te vergeten. Maar ook een jaar om heel trots op te zijn. De wilskracht en het doorzettingsvermogen wat Etienne en Kaspars toonden werd niet beloond met een wereldtitel maar oogstte diepe bewondering in de motorsportwereld. Van de 28 verreden manches voor het WK wisten zij er ondanks de twee zware crashes 14 te winnen, dat zijn er altijd nog drie meer dan de wereldkampioenen.

Voor Robbie liep het seizoen uit op een diepe teleurstelling. Hij kon zich niet revancheren na zijn zware crash en voordat het seizoen ten einde was werd de samenwerking met Willemsen beëindigd.

2014

2014
2015

2015

Mede auteurs van deze historiepagina: Jan de With (tekst/foto’s) en Ben van Lierop (foto’s).
Team en webmaster danken hun bijzonder voor hun medewerking hierin!

Sponsors

Hier onder ziet u de sponsors die Sidecar team Bax/Bax ondersteunen.

sponsors